Branding-ul este primul lucru pe care il observi atunci cand aflii despre o companie sau o persoana. Indiferent cat de mult se investeste in acesta, el reprezinta esenta valorilor pe care le ai tu sau firma ta si sunt “prima impresie” formata de cei care vor sa lucreze cu sau pentru tine.
Branding-ul acesta este temelia identitatii tale si forma principala prin care esti perceput de oameni, dar si de societate. Sa ne gandim pentru o secunda la un exemplu practic: Coca-Cola. In mintile celor mai multi atunci cand auzim acest nume, imaginea asociata este cea a unui Mos Craciun durduliu si a oamenilor care danseaza la petreceri publice in America Latina mai degraba decat cu cea a experientelor negative pe care le creeaza produsul companiei (obezitate, deseuri toxice, etc). In mod egal, atunci cand auzim de World Trade Organization, ne gandim la o institutie rece, o necesitate biroratica internationala si atat, fara imagini clare despre activitatea concreta a WTO si implicatiile acesteia asupra noastra.
Astfel, vedem cum perceptia oamenilor se schimba in legatura cu diverse brand-uri si nume. Deoarece stim ca nu exista doar nivelul oamenilor de rand in ecuatia afacerilor, trebuie sa abordam si nivelul celor care lucreaza cu noi, fie ca sunt asociati sau reprezentanti ai altor companii. Un brand puternic, bine ancorat in piata si in mintea oamenilor reprezinta o sansa in plus pentru oportunitati de crestere economica si profit. Cu alte cuvinte, o companie cu un brand bun va atrage mai multe oportunitati, mai multi parteneri si mai multa atentie asupra produselor sale decat o companie cu un brand slab sau cu un management defectuos a propriei imagini.
Branding-ul nu este ce nici ceva ce apare peste noapte, insa nici ceva ce nu poate incepe spontan. Intocmai precum GoPro a decolat peste noapte, renumele companiei a fost si el concretizat precum un bulgare de zapada si desi au avut cateva dificultati pe parcursul dezvoltarii lor, acum imaginea tuturor fanilor de senzatii tari legata de echipamente de filmare contin in primul rand produsele acestei companii.
Precum pictorii isi semneaza lucrarile de arta, in acelasi fel lanseaza firmele spre public produsele si serviciile lor. Iar semnatura are loc prin “branding”. Desi multa lume asociaza cuvantul “brand” cu simbolul unei firme, sau cu “logo”-ul sau, acesta reprezinta mai mult de atat.
Desigur nici aspectul de simbol reprezentativ nu este de neglijat. Un alt mod prin care se poate construi un brand puternic este acela de a formula sloganuri care sa prinda la public (spre exemplu Mc Donald’s – “I’m lovin’ it”). Numele este de asmenea vital in crearea imaginii deoarece este printre primele elemente cu care are publicul contact. Sa construiesti o imagine de branding puternica este greu, iar sa o mentii este si mai greu, insa nu este un aspect ce poate fi lasat deoparte cand vorbim despre promovare.
O nota de final, ce sumarizeaza caracteristicile principale ale unui brand sunt: reputatia, increderea si recunoasterea in randul clientilor.